TINY GLADE

Det är svårt att ogilla hösten. Men detta ska inte bli någon kärleksförklaring till denna kommande färgsprakande årstid men det är ändå ett avstamp i den känsla som enkelt kan appliceras på just Tiny Glade. För även om det går att välja mellan olika årstider samt ett speciellt tema som byts ut med jämna mellanrum så är den övergripande atmosfären en sådan av ren och skär mys. Det är i grunden ett väldigt simpelt spel; ett slags avskalat Sims som möter Minecraft med superfin grafik. Det är väldigt enkla byggstenar som visserligen bjuder in till något som är lätt att ta till sig men som efter tid blir spelets största nackdel.

I Tiny Glade bygger du små hus, torn, murar, staket och smyckar med träd och blommor. Det är egentligen inte så mycket tal om just att bygga. Här är allting färdiga små mallar som du bara drar i höjd och sidled och visst, man kan ändra lite färg och sådär på byggnaderna men allting är extremt enkelt. Jag gillar dock hur spelet själv sätter ut små detaljer som bänkar, en stege och lite annat beroende på hur du modellerar dina byggnader och det går att variera och pröva sig fram rätt bra trots dess enkla medel. Det är gulligt att se en stol slumpas fram för att man placerar ett fönster på en viss plats eller hur ett fönster får gardiner för att man justerar dess position.

Det ska sägas här att det inte finns några mål, alls. Man bygger. Det är allt. Platsen man har är ganska liten men det går allt att klämma in rätt många byggnader på ytan om man vill skapa ett mindre kvarter eller exempelvis ett litet torg. Det är alltså enkelt att räkna ut att det bara är ens egen fantasi som sätter gränsen kring vad och hur man vill bygga. Detta blir dock ganska begränsat av att spelet ger dig väldigt fåtal med verktyg. Jag tycker egentligen inte att det är någon större nackdel när det kommer till de små husen och tornen man bygger. Det handlar snarare mer om det som är runt om. Det finns bara en sorts träd och man kan bara måla med enstaka sorters blommor och även om utseendet varieras lite beroende på var de placeras och vilken årstid det är så är detta den biten jag tycker är svårast att göra något speciellt med. En annan sak som är väldigt begränsad är att modellera landskapet. Man kan höja och sänka och således skapa lite variation men det är ofta större ytor som blir markerade och som man då kan göra något med. Här hade jag önskat mer detaljerad kontroll över sten och mark istället för att det blir lite förutbestämt som nu.

Tiny Glade är vackert. Väldigt vackert. Det är roligt att se hur grafikmotorn i realtid målar upp det man placerar och justerar men det är också väldigt snyggt ur ett rent tekniskt perspektiv. Tyvärr är det väldigt anonym musik men det går ju alltid att dra igång ett eget soundtrack med stämningsfulla spår. Men det hade varit roligt ifall den mysiga och fina ytan hade kunnat ackompanjeras av detta, såklart. Men hur spelet ser ut är en av de största behållningarna här och detta leder oss också in på spelets fotoläge som är helt magnifikt. För när man skapat en fin plats så är väldigt skoj att åka omkring med kameran och hitta bra vinklar, justera skärpedjup och sedan fånga den perfekta bilden. Jag älskar visserligen fotolägen i spel generellt men det var ett extra bra inslag här. Spelet flyter väldigt bra utan några tekniska missöden överhuvudtaget och jag kom på mig själv att starta spelet ibland bara för att det var så behagligt att kika på.

Trots begränsade verktyg gillar jag att det går att vara ganska personlig. En idé kan födas och några minuter senare är du igång med att förverkliga den. Jag fick exempelvis en tanke om att göra ett litet slott med en mur och några bostäder utanför och från att vara en liten bild i mitt huvud till att bli verklighet på skärmen gick det blixtsnabbt. Det blir också så himla fint att kika på och då att sedan hitta perfekta vinklar med fotoläget. För mig blev detta ett spel att återvända till snarare än att sitta några längre stunder. Visst att jag kunde komma på mig själv att förlora mig i dess charm och enkelhet men när man pysslat en liten stund kände jag mig oftast nöjd för att någon dag senare vilja prova något nytt.

På många sätt blir Tiny Glades styrkor också dess svagheter. Det är såklart en enormt svår balans det där eftersom man lätt kan resonera kring så att ifall man haft mer så kan man ju önska saker i all oändlighet. Samtidigt så hade jag verkligen önskat att det fanns lite mer av framförallt floran och möjligheten att förändra landskapet i mer detalj. Dessa små skavanker hindrar dock inte Tiny Glade från att vara en liten pärla på många vis som jag är övertygad att de som vill bygga små söta scenarion kan ha otroligt mysigt med. Det är liksom bara kika på bilderna för att bli helt varm och lycklig inombords.

2024-09-16T14:02:49Z dg43tfdfdgfd